Tolkiens värld upphör aldrig att fascinera- JRR Tolkien, en del av LitteraturMagazinet

JRR TOLKIEN ANTIKVARIAT: J.R.R TOLKIENS BÖCKER LIVSHISTORIA FÖRFATTARSKAP RINGENS POESI BIBLIOGRAFI » LITTERATURMAGAZINET
 Essäer 

Tidlöshet och magi

Tolkiens värld upphör aldrig att fascinera

Jag har alltid älskat Tolkien och den värld han skapat. Hans böcker talar till naturromantikern inom mig. Tolkien tar sig alltid tid att beskriva de dramatiska och vilda landskap som ringens sällskap tvingas vandra igenom på vägen till Mordor. Eller kanske är det de rika kulturerna som befolkar Midgård och ger hans värld en känsla av realism som är så lockande?

Men det finns också en tidlöshet som genomsyrar stämningen i berättelserna. Kanske finns till och med ett korn av sanning i det han ger oss? Både "Hobbiten" (i tidigare översättningar "Bilbo") och "Ringarnas Herre" (i tidigare översättningar "Sagan om ringen") förmedlar upplevelsen av att tusentals år av historia har passerat och lett fram till läsningens ögonblick där vi själva befinner oss. Vi möter förfallna städer och fästningar, vildmarker som tagit över och lever sitt eget liv, som påminner oss om att det finns en mångfald av berättelser som redan ägt rum.

Berättelserna är inte bara en enda bok, det är ett nätverk av texter som sträcker sig utanför böckerna. När vi till exemepl läser "Hobbiten" är till en början något som bara anspelar på några minuter av vad som känns som en evighet. "Hobbiten" är ju i grunden en enkel berättelse om en resa, ”bort och hem igen” (som undertiteln antyder) och fokuset är egentligen aldrig på Saurons Ring. "Hobbiten" handlar mer om hur Bilbo, i sällskap av tretton dvärgar ledda av Thorin Ekskölde, beger sig till Ensamma Berget och bekämpar draken Smaug för att återta dvärgafästet och skatten som draken samlat på sig under åren. I ljuset av Tokiens andra verk växer "Hobbiten" långt bortom den barnbokshylla som många vill placera den i. Det språkbruk som används kan absolut upplevas som anpassat för en yngre publik och berättelsen är enkel till en början, men genom att läsa böckerna Ringarnas Herre, Silmarillion och Sagor från Midgård möter vi Bilbo Baggins i ett sammanhang långt större än han någonsin egentligen själv blir medveten om. Det är först genom Frodos upplevelser som Ringens betydelse kastas i nytt ljus, och Bilbo lämnar berättelsen innan den insikten når honom. Jag ställer mig frågan om Bilbo någonsin hade kunnat hantera den bördan. Hans del i berättelsen var redan över när han överlämnat Ringen, svärdet Sting och ringbrynjan av Mithril, alla tre föremål som visade sig viktiga för förstörandet av Ringen. Genom böckerna Silmarillion och Sagor från Midgård förstår vi tydligare hur Gandalf fick tag på kartan till Ensamma Berget, när han besökte Dol Guldurs fängelsehålor och mötte en döende Thrain som överlämnade kartan och nyckeln. Vi får en större förståelse för vem Gandalf verkligen är, att han befunnit sig i Midgård i nästan två tusen år, och att han egentligen inte är en människa över huvud taget, utan en Istari och Maia, magiker och gudarnas medhjälpare i skapandet av världen.

Jag tror att det är därför jag har en sådan stark relation till Tolkien och att det är därför jag alltid återvänder till Midgård - genom böckerna, filmerna och rollspelen. När författaren skapar något, en magisk värld fylld av landskap, väsen, mörker och ljus, lever det vidare. Det finns ett ursprung hos den som förde pennan från början, men makten överförs till oss som läsare. Det blir vår värld. En värld vi kan forma till vår egen och återvända till genom att läsa böckerna igen, se filmerna än en gång, eller skapa våra egna berättelser genom att skriva själva.

Ingen kan väl förneka att Tolkien var med om att lägga grunden för vad vi idag kallar Fantasy och letar man efter liknande böcker som skrivits i modern tid så är bokhandelns hyllor överfyllda. Kanske både på gott och ont. Det är uppenbart att fantasyn som genre är här för att stanna, och precis som alla andra genres så består den av både fantastiska litterära uttryck och kanske ett fåtal sorgliga plagiat, men för mig är det viktiga här inte att skilja ut vad som är bra och dålig fantasy, utan snarare att se vilken stark kreativ process det var som Tolkien en gång tände och vilken kraft den elden har som fortfarande brinner.


Profil: Peter Bergman

14 december 2012
 

Anmäl textfel

Osignerad kommentar

Att läsa in paralleller var aldrig Tolkiens mening med sitt arbete snarare tvärtom. Han ville uttryckligen inte att man ska göra det vilket han uttryckligen skriver i ett av de många brev som publicerats. Dock inte sagt att det inte går att hitta.se olik eller referenser från hans eget leverne.

4 februari 2014
Kommentar av Joakim Risberg

Tolkiens värld är onekligen fascinerande, men liksom fallet är med all stor litteratur som finns det en fara att tillmäta författaren större insikter än han de facto hade när han skrev verket. I Tolkiens fall är det särskilt tydligt i och med att alla hans böcker utspelar sig i samma värld, men de är skrivna i olika tider. Jag är övertygad om att Tolkien själv inte visste vad exemplevis Gandalf egentligen var för figur, att han var en Maia och att ringen egentligen var Saurons ring etc när han skrev Hobbiten. Författarskapet utvecklar sig med tiden och undan för undan kommer mer detaljer in, vissa är konsekventa med tidigare idéer, andra är det inte. Men en sak som jag tycker att Tolkien ska få stor cred för är hans sätt att berätta en symbolisk saga med paraleller till vår egen värld. Det är, tycker jag, fantasyns storhet - att kunna konstruera en värld som kan sätta ett fågelperspektiv på tillvaron. Det får oss att placera in vår egen värld i en vidare kontext. I det avseendet är Tolkien närmast oöverträffad och törs jag påstå, en smula underskattad.

12 maj 2013
Osignerad kommentar

Tyvärr så har du fel då han påbörjade arbetet med sitt legendarisk redan 1917 efter första världskriget, så jag tror nog han hade en väldigt tydlig bild. Sen så ändrade han både hit och dit, läs sagor från midgård alt förlorade sagornas bok så får du material som är både tidigare än hobbiten och härskarinna. ;)

4 februari 2014
Skriv svar
 Författarporträtt 

JRR Tolkien

Sagornas mästare. Redan som barn uppvisade han en fantastisk språkförmåga och som ung student fascinerades han av Kalevalaeposet.

LitteraturMagazinet tipsar

Villebråden i Khadaffis harem

av Annick Cojean
Inbunden, Finns i lager, 253 kr

Viskningarnas bok

av Varujan Vosganian
Viskningarnas bok är den kollektiva berättelsen om armeniernas öd...

Barnbruden

av Anna Laestadius Larsson
Barnbruden är en historisk roman om de unga kvinnorna vid Gustav ...
Pocket, Finns i lager, 73 kr

Lex bok

av Sara Kadefors
Lex går sista året i gymnasiet och är så less. Less på alla prest...
Danskt band, Finns i lager, 172 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

KoMo

av Pontus Joakim Olofsson
Häftad, Finns i lager, 251 kr

Bättre snart

av Ida Pyk
Sofia är snart tolv. Hon är längst i klassen, blyg och inte så po...

Den lilla boksnapparen : en godnattsaga

av Helen Docherty
En fin, rimmad, godnattsaga - en hyllning till högläsningen och d...

Godnattsagor för barn som dricker

av Marjaneh Bakhtiari
Marjaneh Bakhtiari är tillbaka med en lysande roman om människorn...
Inbunden, Finns i lager, 271 kr
CD-skiva, Finns i lager, 343 kr
MP3 CD, Finns i lager, 289 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr
Häftad, Finns i lager, 262 kr

Gone girl

av Gillian Flynn
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är char...
Inbunden, Finns i lager, 260 kr
Storpocket, Finns i lager, 131 kr
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Man

av Kim Thúy
Mãn är en kvinnas kärleksförklaring till de kvinnor som i tur och...
Pocket, Finns i lager, 69 kr

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner

En trollbindande värld

Recension: Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien

LitteraturMagazinet recenserar

Bland kojor och slott

Recension: I klockornas tid av Maria Gripe

Oblodigt om blodsband

Recension: Säg att du är min av Elisabeth Norebäck

Spännande fantasy men orealistisk hjältinna

Recension: Eldens arvtagare av Sarah J. Maas

Från mediokert mot episkt

Recension: Midnattskronan av Sarah J. Maas

En villfaren bokkram

Recension: Krama mig hårt din jävel! av Mathias Leclér